Rok 2020 - dobry czas by transportować ponadgabaryty - i trans

transport ponadgabarytowy

Czas realizacji znacznie się wydłużył ponieważ

Zamknięcie granic wynikające z panującej pandemii spowodowało zwiększenie nacisku na transport lądowy. Gospodarka światowa zwolniła, ale nie wyhamowała całkowicie. To, co do tej pory przewoziły samoloty transpor

Dodane: 29-06-2020 13:17
Rok 2020 - dobry czas by transportować ponadgabaryty - i trans transport ponadgabarytowy
towe czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.

Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.

Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.

Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.


Tradycyjnie na polskich drogach transportować można

Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.


Dlaczego transport ponadgabarytowy jest skomplikowanym procesem?

Przewiezienie wielkich elementów konstrukcyjnych do budowy mostów czy elektrowni wiatrowych wymaga skorzystania z usług firm transportowych, które posiadają uprawnienia na transport ponadgabarytowy. Organizacja takiego transportu wymaga uwzględnienia kilku czynników oraz zaangażowania znaczniej ilości osób. Oprócz samych kierowców z uprawnieniami na transport ciężki oraz ponadgabarytowy w samym momencie przejazdu należy zatrudnić pilotów, którzy dbają o bezpieczeństwo i płynność samego przejazdu. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana trasa przejazdu jest kluczowym elementem. Na niektórych skrzyżowaniach bowiem mogą być problemy z przejazdem. Dlatego potrzeba również pracowników, którzy będą demontować znaki drogowe na czas pokonania jednego skrzyżowania. Czasami jest to bardzo kłopotliwe i dlatego transport maszyn ponadgabarytowych należy do jednych z najbardziej zaawansowanych czasowo przejazdów. Mimo to, że nocą ruch samochodowy jest znacznie mniejszy, przejazd nie może odbywać się szybciej niż przewidują przepisy.


transport maszyn rolniczych - ciągników koparek

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.